Zjawiskowa kolekcja i pokaz najnowszej kolekcji Valentino haute couture jesień-zima 2020-2021


W tym sezonie tydzień mody haute couture odbył się w sieci. Jego zwieńczeniem był niesamowity pokaz – filmowy performans najnowszej kolekcji Valentino, który odbył się w Rzymie w słynnym studiu filmowym Cinecittà. Pokaz pod tytułem  „The Performance: of Grace and Light, dialog między Pierpaolo Piccioli i Nickiem Knightem”,  jako hybrydowe wydarzenie cyfrowe, fizycznie zainscenizowane w zaciemnionej przestrzeni wywołał wiele emocji.

Na konferencji prasowej Zoom Piccioli wyjaśnił, że konceptualizował kolekcję 16 modeli sukien jako „ekstremalną odpowiedź” na trudne okoliczności, blokady, determinację w przezwyciężaniu technicznych problemów, zdystansowanej społecznie pracy w atelier Valentino oraz niemożności wykonania nadruków i spektakularnych haftów. „Nie chciałem czuć ograniczeń. Couture jest stworzony dla emocji, marzeń ”- powiedział. „To było dla nas wszystkich bardzo emocjonalne, że mogliśmy być tutaj razem, aby podjąć to wyzwanie. Chwila, której nigdy nie zapomnę ”.

Na początku pokazu  pojawił się nagrany wcześniej film  ⇒ Knighta, w którym  kolorowe kwiaty, cekiny i pióra zostały cyfrowo nałożone na długie metry materiału; tafty, tiulu, szyfonu i organdyny, a prezentujące suknie modelki wydawały się unosić nad ziemią. Po odsłonięciu zasłon okazało się, że suknie są całkowicie białe.  Biel również nie jest przypadkowa. Zdaniem dyrektora kreatywnego symbolizuje czystą kartę, która czeka, aby zapełnić ją pomysłami. To także symbol rzemiosła oraz niezwykłego oddania jego zespołu w procesie konstrukcyjnym. Pierwsze prototypy powstają właśnie w bieli i prezentują gamę nieskończonych możliwości.

W przekazie wideo zdystansowanie było uczuciem wciągnięcia w liminalną przestrzeń zawieszoną gdzieś pomiędzy cyfrową, romantyczną fantazją, a instalacją modelek na specjalnych podestach w białych sukienkach spływających kaskadami na podłogę o nierealistycznych proporcjach. Pomysł przeniesienia pokazu/spektaklu do Cinecitta, rzymskiej „fabryki snów”, skłonił Piccioli do dodania koncepcji „magii wczesnego kina”, przywołując na myśl obrazy z niemego kina ze srebrnymi cekinami i wodospadami z błyszczącymi cekinami i frędzlami. Obrazom i kołyszącym się w powietrzu  modelkom  towarzyszył przejmujący głoś FKA Twigs.

Komunikacja modowa w formatach wieloplatformowych przybrała surrealistyczne zwroty akcji, gdy projektanci próbowali przezwyciężyć straszne problemy pandemii. W przypadku Piccioliego surrealizm był właśnie, ucieleśniony w teatralnej formie ubioru. W praktyce dom mody Valentino będzie współpracował z klientami, aby zmienić ich proporcje zgodnie z ich własnymi marzeniami – tak jak robił to zawsze.

Foto: materiały prasowe